Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

Pierwsza Agencja SEO360 działająca na rynku od 2007 roku. Firma ma status Partnera Google oraz jest zdobywcą drugiego miejsca w kategorii agencji SEO/SEM w konkursie Dream Team. Dzięki zespołowi na... Więcej

8 września 2020

Dzisiejszy klient sklepu internetowego poszukuje wygodnych rozwiązań, które pozwalają jak najszybciej osiągnąć cel. Nigdy wcześniej użytkownicy nie byli narażeni na taką walkę o ich uwagę, dlatego właśnie właściciele e-sklepów szukają rozwiązań optymalizujących oraz poprawiających użyteczność ich serwisów. Jest to zwiększenie szansy na konwersję oraz lojalizację klientów. Internetowy świat zmienia się dynamicznie, tak samo nawyki konsumentów – sam okres pandemii sprawił, że wiele osób przeniosło w znacznej części swoje zakupy do sieci, co na pewno nie jest chwilowym trendem, a nowymi praktykami zakupowymi. 

Ścieżka zakupowa klienta, a UX

Zanim klient ostatecznie podejmie decyzję o zakupie przechodzi przez kilka etapów tzw. customer journey. Po drodze wiele musi się wydarzyć, aby wybrał akurat konkretny sklep. Zwykle taka ścieżka rozpoczyna się od etapu rozpoznania potrzeby zakupowej. Konsument zaczyna poszukiwać informacji o produkcie/usłudze, czyta fora i opinie, chętnie edukuje się w zakresie danego tematu. Te elementy mogą m.in. wpłynąć na to, że klient zainteresuje się zakupem akurat w Twoim sklepie. To niestety nie koniec – w najlepszym scenariuszu może być tak, że użytkownik od razu zdecyduje się na dokonanie transakcji u Ciebie, ale tak się dzieje w zdecydowanie mniejszej ilości sytuacji. Najczęściej klient będzie chciał dokonać przeglądu ofert w różnych miejscach, poznać opinię innych internautów o sklepie, a także porównać elementy typowe dla e-commerce, czyli czas oraz cena dostawy, bezpieczeństwo sklepu, długość formularza zamówienia oraz metody płatności dostępne w sklepie. I nadal możliwym jest, że to jeszcze nie koniec ścieżki zakupowej klienta. Gdy ten rozmyśli się jednak w danym momencie, można w następnym etapie przypomnieć mu o nas realizując kampanię remarketingową, która jest zazwyczaj tańsza niż kampania na nowego klienta. Istnieje duża szansa, że osoba, która była u nas na stronie, przekonana reklamą powróci i dokona konwersji

Finalizacja zakupu

Podczas opisanej wyżej kampanii remarketingowej bardzo częstą praktyką sklepów internetowych jest wyświetlanie konkretnych produktów, które klient wcześniej oglądał lub nawet wrzucił do koszyka. Jednak dlaczego klienci porzucają koszyki? Najczęściej powodem jest czysta psychologia człowieka. Oprócz kwestii behawioralnych, czy braku zdecydowania, na rezygnację z zakupów mogą wpływać również takie kwestie jak użyteczność strony internetowej, wygoda składania zamówienia, bezpieczeństwo, czy cena/ czas dostawy. O grupę tych ostatnich elementów możemy zadbać technicznie. Kompleksowy audyt strony UX da odpowiedzi na wiele problemów, z którymi zmagają się klienci podczas składania zamówienia. Bezpieczeństwo domeny w postaci certyfikatu SSL, a także rozpoznawalne systemy płatności za zakupy to elementy obowiązkowe, podobnie jak różnorodne metody dostawy przesyłki. Świadomość użytkowników internetu w zakresie bezpieczeństwa w sieci znacznie rośnie, dlatego warto do współpracy wybierać sprawdzonych partnerów oraz dostawców usług. W szczególności, jeżeli chodzi o aspekt finansowy, który jest dla klientów najbardziej newralgicznym punktem podczas zakupów online. Synergia wszystkich powyższych elementów to szansa na wzmocnienie zaufania klienta do danego sklepu. 

Powody porzucania koszyka

W przypadku, gdy bolączką klienta są dostępne metody płatności za zakupy, trzeba pochylić się nad najlepszymi rozwiązaniami z punktu widzenia klienta. Niemal standardem staje się współpraca z zaufanymi operatorami płatności, którzy istnieją już w świadomości klientów. Firmy obsługujące płatności oferują coraz więcej funkcjonalności, aby zaoferować najwygodniejszą dla klienta metodę przelania środków. Wpłata przez BLIK, pay by linki, kartą, czy szybkim przelewem to komfort, jaki doceniają klienci dokonujący zakupów online. Nie bez powodu brak odpowiedniej formy płatności jest jednym z trzech głównych powodów rezygnacji z zakupów według corocznego raportu e-commerce Izby Gospodarki Elektronicznej. Według badania dotyczącego zjawiska porzucania koszyków wynika, że tylko co trzeci koszyk opłacany jest od razu. Kolejnymi powodami są m.in. wysokie koszty przesyłki, długi czas oczekiwania na dostawę, negatywne opinie w sieci oraz wygląd sklepu. 

W jaki sposób temu zaradzić? 

Każdemu właścicielowi sklepu e-commerce zależy na tym, aby sprzedawać szybciej i częściej. Istotnym elementem jest opracowanie strategii odzyskiwania klientów, którzy przerwali proces zakupowy na etapie finalizacji. Ułatwienie procesu zakupu powinno być w tym przypadku naszym najważniejszym celem. Często dochodzi do sytuacji, gdy klienci używają koszyków zakupowych w celu porównywania ofert różnych sklepów internetowych. I wtedy właśnie sama cena produktu ma o wiele mniejsze znaczenie. Konsument zaczyna porównywać elementy dodatkowe, które będą dla niego w tym momencie dogodniejsze. Co ważne, w raporcie Izby Gospodarki Elektronicznej wskazane zostało, że co piąty klient doświadczył zjawiska produktów znikających z koszyka. W praktyce oznacza to, że konsument, gdy chciał po pewnym czasie dokończyć zakup, wybrane produkty nie pojawiały się w jego koszyku przy powrocie na stronę sklepu. Ponad 60% badanych, którzy spotkali się z taką sytuacją, zrezygnowało całkowicie z transakcji. Zdaniem osób dokonujących zakupów koszyk powinien być przetrzymany przez kilka dni. Jest to komfort dla klientów, którzy potrzebują czasu do namysłu, ale chcą łatwo wrócić do etapu zakupów, na którym skończyli.

Bezpieczeństwo i rozpoznawalność bramki płatności

Kolejnym Partnerem Grupy iCEA została firma Blue Media, która oferuje innowacyjne rozwiązania płatnicze i finansowe, umożliwiające dokonywanie wygodnych oraz bezpiecznych transakcji. Klientom sklepów internetowych firma znana jako zaufany operator szybkich płatności za zakupy. Dla strony biznesowej to kompleksowe rozwiązania do obsługi transakcji przez internet oraz wsparcia sprzedaży online. Blue Media jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych metod płatności wśród internautów w Polsce. W ramach partnerstwa klienci Grupy iCEA otrzymują dedykowane, atrakcyjne warunki prowizyjne na obsługę płatności w ich e-commercach. Aby skorzystać z specjalnych warunków procentowych skontaktuj się z nami przez formularz. Natomiast klienci BlueMedia mogą skorzystać z darmowych konsultacji SEO. Warto współpracować z zaufanymi partnerami, dlatego właśnie nawiązaliśmy kooperację z BlueMedia. 

Odbierz rabat dla siebie

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Grupę iCEA S.A. z siedzibą na ul. Polska 114, 60-401 Poznań, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności i cookies.